söndag 16 december 2012

Inför vinterns gäddfiske

Igår var jag på Jakt och fiskebutiken och köpte trekrok till vinterfisket. Tänkte göra krokuppsättningar tills vi ska ut och ismeta gädda med levande agn.
Till det behövs förutom ett hål i isen ett kort spö, spöhållare, agn (helst större mört) och en bra krokuppsättning.

För att fisken ska stå bra i vattnet sitter kroken som är fäst i wiren vid fiskens huvud, då brukar fisken stå vågrätt i vattnet.

Hur gör man en krokuppsättning själv? Så här gör jag!
(Är du osäker på krokstorlek, Wirens tjocklek eller hylsorna mm, prata med killarna på Jakt och fiskebutiken så får du rätt saker)

Du behöver: En kraftig avbitare, bly (annars kommer inte betet ned till rätt djup)
2 st bra trekrokar, wire, wirelås. (Jag använder storlek 1 på krokarna, men det är valfritt)
Fäst den första kroken. (jag trär wiren 3 ggr genom hylsan för att den
ska fästa bättre) Tryck ihop hylsan ordentligt.

Fäst den andra kroken med lagom avstånd beroende på betets storlek. Klipp av några
centimeter wire och trä bägge ändarena genom hylsan. På
så sätt slipper du skada huvud-wiren. Knip hylsan och klipp av
de överblivna stumparna som sticker ut.
Knip en hylsa minst en decimeter över sista kroken. Trä
på bly-klumpen. Den kan nu glida fritt mellan hylsan och
leket som sätts överst på wiren.
Fäst till sist ett leke i wirens ände. 
Klart! Jag viktar alltid mina tafsar/wirerar så att jag vet
att de klarar minst 10 kg. Jag fyller en 10L hink med
vatten och lyfter hinken med wiren. (Man vill inte mista en stor fisk!)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar