fredag 13 juli 2012

Vi tog 97 gäddor!!! :-)

Nu är fiskeveckan i norrland slut och vi är hemma igen i Västervik. Vi har haft jättekul och tagit massor med gäddor, sammanlagt 97 stycken. Jag och farfar tog 35 stycken var men pappa tog "bara" 27 stycken. :-) Farfar fiskade enbart med skeddrag och vassdrag medans jag och pappa fiskade med jerk.
Vi har fiskat i 2 olika sjöar (Ullbergsträsk och Djupträsk) samt i en älv och i en å som rinner från Ullbergsträsk. Farfar är från Ullbergsträsk och kan alla bra fiskeställen i sjön så vi fiskade mest i den sjön.
Fisket efter gädda i dessa sjöar är inte som hemma, istället för seg vass är det mest fräkne som man lätt drar av om man fastnar som växer i sjöarna. Det gör att man kan fiska långt in mot land där många av gäddorna står.
Jag har provat att fiska gädda med pimpelspö men också gäddmetat, båda sätten fungerade! Gäddorna var inte kräsna och högg på det mesta som landade i vattnet.
Flera kvällar fiskade vi ända fram till klockan 12, ändå vart det aldrig mörkt. Solen gick ned under horisonten och kom upp igen efter några timmar. Kändes konstigt att det aldrig blir mörkt!

Vi har också pimplat stor abborre som det finns massor av.
I älven provade vi att fiska harr med fluga men fick ingen, kanske gjorde det höga vattenståndet att de var någon annanstans. Abborrarna i älven gillade i alla fall mina flugor.

Vi åkte också upp till Storforsen som ligger i Lappland, den forsen var grymt stor!

Till Ullbergsträsk vill jag åka och fiska fler gånger!!!

Ullbergsträsk erbjöd grymt kul fiske! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar